
نصب اعلام حریق آریاک در این مقاله تشریح خواهد شد. آزمایش ها و نکات پیش ازنصب این سیستم را نیز بیان می کنیم. تمامی نکات به صورت عملی در پروژه های این شرکت پیاده سازی می شوند.
استفاده از باطری ها در نصب اعلام حریق آریاک
از باتری های خشک استفاده کنید.
در دستگاه ACT-2 از دو باتری با ولتاژ 12 و آمپر حداقل 2.2 استفاده می شود. این دو باتری به صورت سری با یکدیگر قرار می گیند.
ACT-4÷14 از دو باتری 12 ولت با آمپر 5.5 استفاه می شود. وضعیت اتصال در اینجا هم سری است.
- در صورت اتصال معکوس ، هشدار اتصال اشتباه روشن می شود.
- در صورتی که باتری خالی یا فاسد باشد چراغ اشکال تغذیه روشن می شود
[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=”80″]سيستم را با باطري كاملاً شارژ روشن كنيد.[/box]
نصب كـابلهـا و اتصال تجهیزات
کابلكشی آژیرها و دتكتورها مطابق با استاندارد BS 5839 یا EN54 انجام می پذیرد.
می توانید به مقاله راهنمای نصب اعلام حریق نیز مراجعه نمایید.
پس از تكمیل كابلكشی، مقاومت انتهای خط (كد رنگ آبی، خاكستری، قرمز، طلائی) از داخل لوازم یدكی و یا از ترمینال داخل مرکز کنترل باز کرده و به آخرین آژیر ببندید.
روی ترمینال استفاده شده نباید مقاومت باقی بماند و این مقاومت فقط برای تست اولیه دستگاه لازم است
حداكثر بیست دتکتور حرارتی یا دتکتور دودی یا شستی چراغدار پالسی ACP-P و یا ترکیبی از این سه در هر زون قرار میگیرد.
در هر زون میتوان به تعداد دلخواه شستیهای دستی اعلام حریق معمولی را متصل كرد.
[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=”90″] هرگز از مدار دتكتور یا آژیر انشعاب نگیرید زیرا كه سیمهای منشعب كنترل نمیشوند، لذا بروز قطعی مدار در آنها اعلام نمیشود.[/box]
آزمایش پیش از نصب مرکز کنترل اعلام حریق آریاک
ابتدا مطمئن شوید که مقاومتهای انتهای خط در جای خود در ترمینالها قرار دارند.
- دو باطری 12 ولت حداقل 2/2 آمپرساعت (2 زون ACT-2) یا 4.5 آمپرساعت (4 الی14زون ACT-4~14) در قسمت پایین کابینت قرار داده و توسط بستهای مربوطه آنها را محکم نمائید.
- باطریها را بـوسیله سیم رابط بصورت سری (+ اولی به – دومی) به همدیگر متصل کنید. باطریها را نیز بوسـیله سیمهای سیاه و قرمز متصل به بـرد اصلی، به دسـتگاه متـصل کنیـد.
- سیم قرمز مثـبت و سیم سیاه منـفی است
- نـشانـگر اشـکال تغـذیه (POWER SUPPLY FAULT) روشن شده و بازر به صدا درخواهد آمد.
- ورودی220 ولت را به برق وصل کنید در این حالت چراغ MAINS ON روشن میشود و در صورتیکه باطریها خالی نباشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه خاموش شده و بازر ساکت میشود
- اگر باطریها کاملاً خالی و یا نامرغوب باشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه کماکان روشن میماند اما بهتر است که با باطری جدید شارژ شده امتحان شود.
مرکز کنترل را قبل از متصل کردن نیز میتوان امتحان کرد.
سوئیچ در حالت NORMAL:
فقط چراغ MAINS ON روشن است و دکمه های فشاری نیز عمل نمیکنند.
سوئیچ در حالت ARM CONTROLS
- دکمههای فشاری فعال میشوند و کاربر میتواند از آنها استفاده کند. چرخاندن سوئیچ تأثیر دیگری روی دستگاه نمیگذارد.
- دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید.
در زمانیکه دکمه فشار داده میشود چراغهای FIRE و FAULT روشن خواهند شد و بازر به صدا درخواهد آمد.
3.چراغهای BATTERY / POWER SUPPLY FAULT و SOUNDER FAULT روشن نخواهند شد.
آزمایش مدار نمایشگر وضعیت تغذیه
- برق 220 ولت را قطع کنید
- بعد از چند ثانیه چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن خواهد شد در این حالت چراغ MAINS ON خاموش شده و بازر به صدا درخواهد آمد
- دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش میشود ولی چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن باقی میماند
- برق 220 ولت را دوباره به دستگاه وصل کنید، دستگاه پس از مدت کوتاهی به حالت عادی خود بر میگردد.
- باطری را قطع کنید، پس از مدت کوتاهی چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
- باطری را دوباره وصل کنید، پس از مدت کوتاهی دستگاه به حالت عادی برمیگردد و بازر خاموش میشود (فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن میباشد).
توجه :
1- این آزمایشات بایستی با باطریهای نو و پر انجام گیرند.
2- چنانچه باطریهای خوب ولی خالی استفاده کنید، نشانگر اشکال منبع تغذیه تا زمانیکه باطریها به اندازه کافی شارژ نشوند روشن میماند.
آزمایش مدار کنترل آژیر در نصب اعلام حریق آریاک
- اطمینـان حاصـل کنید که مقاومتـهای انتـهای خـط (با کـد رنگ آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) بین هر جفت ترمینـالهای آژیر (-S1 , +S1) و (-S2 , +S2) قرار گرفته باشند.
- ترمینالهای (-S1,+S1) را اتصال کوتاه کنید و به همین وضعیت نگهدارید، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد.
- دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید در نتیجه بازر خاموش خواهد شد اما چراغ SOUNDER FAULT روشن میماند.
- اتصال کوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
- این آزمایش را با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای (-S2 , +S2) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید.
[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=”100″]هرگز زمانیکه چراغهای قرمز رنگ FIRE روشن هستند این آزمایش را انجام ندهید، زیرا باعث سوختن فیوز آژیر میشود (F3 یا F4 ).[/box]
- یک پایه مقاومت انتهای خط آژیر را باز کنید تا مدار آژیر مربوط به ترمینال (-S1 , +S1) باز شود، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد.
- دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش شده اما چراغ SOUNDER FAULT روشن باقی میماند.
- مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
- این آزمایش را با مدار باز کردن ترمینالهای (-S2 , +S2) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید.
آزمایش مدار کنترل دتکتور در نصب اعلام حریق آریاک
ابتدا اطمینان حاصل کنید که مقاومتهای انتهای خط (با کد رنگ آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) بین هر جفت ترمینالهای دتکتور (-Z1 , +Z1) و (-Z2 , +Z2) و … قرار گرفته باشد.
حالتهای مدار دتکتور به 4 وضعیت ذیل میباشد :
- حالت نرمال: جریان کنترل مسیرهای زون از طریق مقاومت انتهای خط برقرار است.
- دتکتورها و شستی های اعلام حریق به صورت موازی به سیم های مدار زونها متصل شدهاند.
- اشکال مدار باز: سیم بندی در بعضی نقاط قطع میباشد و جریان کنترل عبور نمیکند.
- اشکال اتصال کوتاه: در بعضی از نقاط مدار اتصال کوتاه بوجود آمده که باعث عبور جریان کنترل بیش از حد میشود.
- وضعیت حریق: اتصالکوتاه نسبی بوجود آمده که باعث ازدیاد جریان کنترل میگردد ولی نه به اندازهای که باعث اعلام اشکال اتصال کوتاه گردد.
اشکال مدار باز
- با برداشتن یکی از پایههای مقاومت انتهای خط از روی ترمینالهای (-Z1 , +Z1)، مدار دتکتور را باز کنید. چــراغ ZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
- داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و O زون مربوطه نیز روشن میشوند.
- دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش میشود، اما چراغها روشن میمانند.
- مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال برگردد.
- این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با باز کردن ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … امتحان کنید.
اشکال اتصال کوتاه
ترمینالهای (-Z1 , +Z1) را به یکدیگر اتصال دهید و در این حالت نگه دارید. چراغZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و S زون مربوطه نیز روشن میشوند.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید بازر خاموش میشود، اما چراغها روشن میمانند.
اتصالکوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … تکرار کنید.
حالت اعلام حریق
یک مقاومت470 اهم (با کد رنگ زرد، بنفش، قهوهای، طلائی) را بین ترمینالهای (-Z1 , +Z1) قرار دهید تا مرکز کنترل اعلام حریق نماید.
- رلههای مرکز (رله هشدار و رله فرمان در لحظه و رله ترک محل با زمان مشخص شده) عمل میکند
- چراغ ZONE 1 FIRE چشمک میزند
- حال دستگاه در وضعیت اعلام حریق میماند.
دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS را فشار دهید
- رله هشدار و رله ترک محل به حالت اول برگشته
- چراغ ZONE 1 FIRE از حالت چشمک زن به حالت ثابت برمیگردد
- بازر به صدا درمیآید
رله فرمان همچنان فعال است
- دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید
- دستگاه دوباره از حالت اعلام حریق به وضعیت اعلام حریق و نرمال برمیگردد
- رله فرمان نیز به حالت نرمال باز میگردد
- مقاومت 470 اهم را از روی ترمینالهای (-Z1 , +Z1) بردارید.
می توانید یک مقاومت 470 اهم مابین ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … قرار دهید و حالت اعلام حریق سایر زون ها را نیز تست کنید.
توجه:
- زمانیکه دستگاه در حالت اعلام حریق میباشد (زمانیکه FIRE چشمک میزند)
فشار دادن دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPSتأثیری ندارد.
- زمانیکه آژیرهای اعلام حریق خاموش میشوند (چراغ FIRE ثابت روشن است)
بازر به صدا درآمده و نمیتوان آن را خاموش (SILENCE) کرد.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=”100″]ریست کردن دستـگاه در وضعیت قطع آژیرها (SILENCE) هنگامیکه حالت حریق وجود دارد دوباره باعـث راهاندازی آژیـرها میگردد.[/box]
آخرین آزمایش پیش از راه اندازی و بهره برداری از سیستم اعلام حریق آریاک
- دکمه EVACUATE را فشار دهید
- کلیه رلهها عمل میکنند و آژیرها را راه اندازی می شوند
امکان آزمایش مهندسی (آزمایش NON- LATCH /تست تک نفره)
این سری دستگاهها دارای امکاناتی هستند که شستی های اعلام حریق، دتکتورها و آژیرها آزمایش شوند و به صورت اتوماتیک به حالت اولیه خود برگردند.
- جامپر ENG (داخل مرکز کنترل) را در جای خود قرار دهید
- LED مربوطه و چراغ GENERAL FAULT روشن خواهد شد
- بازر به صدا درخواهد آمد که آنرا نمیتوان خاموش کرد
حال اگر شرایط اعلام حریق بوجود آید
- آژیر حدود نیم ثانیه به صدا درمیآید
- قبل از اینکه دوباره به صدا درآید سه ثانیه خاموش میشود
- در این سه ثانیه LED های FIRE و FAULT همه زونها روشن میمانند.
این عمل تا زمانیکه دود داخل دتکتور باشد یا شستی به حالت عادی باز نگردد ادامه مییابد.
- پس از اتمام آزمایش جامپر را بردارید.
خارج کردن زون از مدار (ایزوله کردن زون) در سیستم اعلام حریق آریاک
چنانچه لازم باشد میتوان زونها را بوسیله قراردادن جامپر آن (ISO Z2 , ISO Z1 و…) در موقعیت موردنظر, از مدار خارج کرد.
- LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه جهت نشان دادن از مدار خارج شدن زون روشن خواهد شد
- بازر به صدا درخواهد آمد که آن را میتوان خاموش کرد.
- زمانیکه آزمایش کامل شد جامپر را بردارید.
[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=”150″]در مواردی که در زون موردنظر فعالیتهای دودزای کنترل شده انجام میشود، برای جلوگیری از فعال شدن بیمورد دتکتورها میتوان زون مربوطه را به این روش غیرفعال نمود. [/box]
دستگاه تلفن کننده سیستم اعلام حریق آریاک
کانکتور (که با علامت TEL روی برد اصلی مشخص گردیده است) دارای سه اتصال میباشد که + و – برای تغذیه 12 ولت تلفنکننده و T جهت فرمان شمارهگیری باید به دستگاه تلفن کننده متصل گردند
نصب اعلام حریق آریاک در مرحله اول
- موقعیت کلیه قسمتها را با نقشه چک تعیین کنید .
- کابل کشی را انجام دهید (طبق با نقشه و استانداردها )
- دتکتورها، شستیها و آژیرهای اعلام خطر را نصب کنید.
- دستگاه مرکز کنترل را آزمایش کنید.
- جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب نمائید.
- کابل برق 220 ولت دارای سیم ارت را از سوراخهای جعبه وارد کنید.
- ترمینال E را حتماً به ارت حفاظتی (طبق استاندارد) متصل کنید.
- تا زمانیکه سیمبندی امتحان نشده است هیچ دتکتور یا آژیری را متصل نکنید.
[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=”150″]اغلب پایه دتکتورها هنگامیکه دتکتور روی آن نباشد مدار سیمکشی را باز میکنند، جهت آزمایش سیمکشی بایستی ارتباط مدار باز سیمکشی را بر روی پایه دتکتور کامل نمود.[/box]
- سیمهای ورودی را قبل از آزمایش کامل دستگاه به ترمینالهای آن وصل نکنید.
- دتکتورها را تا اتمام کارهای ساختمانی (که امکان وجود گردوغبار میباشد)، از پایههای آنها خارج کنید